5

Pabo-studenten enthousiast over specialisatie

Begin oktober vond de Dag van de Leraar plaats, een dag waarop ook aandacht besteed moet worden aan het lerarentekort.

 

Het tekort is namelijk groot, en daarom is in de Tweede Kamer in februari 2020 een motie van de VVD aangenomen om een pilot te starten naar specialisatie van de pabo. Uit de resultaten van het eerste jaar blijkt dat de deelnemende docenten in ieder geval erg enthousiast zijn.

 

Het doel van de specialisatie is dat studenten kunnen kiezen voor pabo voor het jongere kind of pabo voor het oudere kind. Met dit experiment wordt gekeken of het aanbieden van deze opties leidt tot een hogere instroom in lerarenopleidingen. Het rapport over deze pilot werd gedeeld met de Kamer in een brief van demissionair ministers Van Engelshoven en Slob. 

Hieruit kan echter nog niet bepaald worden of één van de belangrijkste redenen voor de pilot, meer mannen op de pabo krijgen, behaald is. Want hoewel de specialisatie voor het oudere kind relatief meer mannen aantrekt, zijn de aantallen nog te klein om er conclusies uit te trekken, schrijven de onderzoekers.

 

In september 2020 zijn zes pabo’s begonnen met een specialisatie. Vier pabo’s hebben een opleiding ingericht op het jongere kind, één pabo heeft een opleiding gericht op het oudere kind, en één pabo biedt beide opleidingen aan. In dit studiejaar komen daar echter nog twee pabo’s met als specialisatie het oudere kind bij. De specialisatie naar jongere kinderen is meer gericht op onderwerpen als hersenontwikkeling en spelend leren, waar de andere specialisatie meer richt op sociale competenties en opbrengstgericht leren.

 

Meer tijd voor overgangen

In het experiment wordt als leeftijd voor het jonge kind voornamelijk van twee tot acht gekozen. De studenten zullen dus ook leren over de fase voor het basisonderwijs, zodat de overgang van peuterspeelzaal naar basisonderwijs voor jonge kinderen makkelijker wordt. Hetzelfde geldt met deze leeftijdsgroep ook voor de overgang tussen groep 2 en groep 3, waar kinderen van spelend leren naar gestructureerd onderwijs gaan. Op dezelfde manier richt de specialisatie naar het oudere kind zich tot kinderen van acht tot veertien, aangezien ook hier een belangrijke overgang in zit.

Bron Scienceguide.nl, complete artikel





Andere nieuwsberichten